A reklámajándék készítése egy nagyon különleges és érdekes műfaj. Általában ma már a cégek mindenhez képesek hozzákapcsolni a reklámajándék és a reklámajándékozás fogalmát. Nem létezhet olyan rendezvény, vagy olyan alkalom, amit a reklámajándékozással ki ne lehetne használni saját cég, vállalat népszerűsítésére.
A reklámajándék, mint olyan szorosan összefügg a reklám fogalmával, mondhatjuk azt is, hogy a reklámajándékozás a reklámozás egy fajtája. Egy nem minden napi fajtája, mert a reklámajándékozást, ha jól csinálják, lehet belőle egy nagyon elegáns, és minden rámenősség nélküli népszerűsítés.
A reklámmarketing fejlődésének fordulópontját tulajdonképpen a nyomtatás feltalálása jelentette, már a 15. században jelentek meg ennek nyomán Angliában szórólapok, amellyel vásárlásra, vagy valamilyen rendezvényen való részvételre buzdították az embereket. Ha úgy tetszik ezt a bizonyos szórólapozást tekinthetjük a reklámajándék elődjének. S, bár napjainkban is találkozhatunk szórólapozással, ezt ma már a mennyiségből kifolyólag is sokkal inkább tekinthetjük egy fajta offline spamnek, mint ajándéknak.
Ezt váltotta fel az elegánsabb megoldás a reklámajándékozás. Ez a reklámmarketig egy olyan megoldás, ami úgy reklámoz, hogy közben ajándékoz is. Az ajándékozott mintegy mellékesen kapja meg az apró jelképes tárggyal, vagy használati cikkel a reklámozott cég, vállalat szlogenjét, címét, weboldalát, telefonszámát, vagy logóját, emblémáját. A reklámajándék nem tolakodik, csak igényesen, és csöndben tudatja, a hordozott ajándék értékét, színvonalát, és nevét. S, ha csak magából a pszichológiai hatásból indulunk ki, az, aki ajándékot kap, egyfajta késztetést érez a vásárlásra, mintegy meghálálván az ajándékot.
Ennél fogva azt kell mondanunk, hogy a reklámajándék és a reklámajándékozás még mindig olyan kiaknázatlan területei a marketingnek, ahol nem kell milliós befektetéseket eszközölni ahhoz, hogy egy-egy kampány lebonyolítása, és hatása nagy százalékban megtérüljön.