Ha reklámajándékokról akarunk beszélni, akkor óhatatlanul a reklámmal kell kezdenünk. A reklám fogalma nyugodtan mondhatjuk egyidős az emberiséggel, mióta az ember kereskedéssel foglalkozik, csak azóta van szüksége arra, hogy portékáját, termékét reklámozza. Az ősidőkben a kereskedők és segédeik a piacokon kiabálva hirdették a friss vagy újdonságszámba menő termékeiket, majd nagyon hamar megjelentek az írásos „ajánlók”, amint a nyomtatás elterjedt, és egyre népszerűbbé vált.
Nem kérdés, a világ fejlődésével párhuzamosan a reklámeszközök is egyre szélesedtek, egyre nagyobb szerep jutott a marketingnek.
Reklámeszköznek tekinthetjük a sajtóhirdetéseket, szórólapokat, plakátokat, rádióreklámot, Tv reklámokat, reklámfilmeket, a reklámajándék különböző fajtáit, vásárokat, kiállításokat, internetes reklámokat.
Néhány évtizeddel ezelőtt a reklám valóban azt szolgálta, amire hivatott, megismertetni az emberekkel az újdonságokat, az új termékeket, szolgáltatásokat, ezáltal a világ fejlődésében konstruktívan részt venni. Mára ez teljesen megváltozott.
A fogyasztói társadalom igénye és a profitorientált vállalatok diktálta tempó, egészen hihetetlen mennyiségű reklámáradatot zúdítanak ránk, így valahol elveszni látszik az értékteremtő, újdonságot promotáló hír.
A reklámajándék a zajos reklámokkal szemben teljes mértékben „csendestársként” képes működni, s bármikor össze lehet kapcsolni egyéb reklámeszközökkel.
Például hamarosan indul a 2013-as szakmai kiállítások és vásárok időszaka, egy ilyen rendezvényen szinte kötelező jellegű szóróajándékkal megtámogatni a céges megjelenést, vagy egy új termék bemutatóját.
Emellett reklámajándékkal nagyszerűen lehet támogatni a vásárláshoz kötött céges akciókat, vagy a brand, esetleg egy termék ismeretének erősítése „ajándékkal”, ami már önmagában is pozitív pszichológiai élmény a vásárlónak.