Nincs két egyforma, kézzel készülnek fából, és a japán népművészet egy különleges ágát képviselik. A kivételesen szép, igényes, művészi kivitelezésű kokeshi babák ma már nem csak a japán kultúrában, de a nemzetközi iparművészben is megbecsült helyet foglalnak el.
Minden baba egyedi, és mindenek megvan a maga csak rá jellemző egyénisége, miközben betekintést engednek több száz évnyi japán kultúrába. Merész színeik a modern Japánt, letisztult vonalaik, egyszerűségük pedig a zen-buddhista hagyományokkal is bíró történelmi Japánt egyesíti magában.
A fából esztergált, faragott, festett, fényezett babák általánosságban véve a japán nőideált, szépségideált testesítik meg; zárt, díszes kimonóba öltöztetett test, rendezett, fekete haj, bájos, rendszerint érzelemmentes, szelíd, fehér arc.
A kokeshi babák díszítésének szimbólumai rendszerint az évszakok hagyományos japán megjelenítéséhez köthetőek. Feltételezések szerint a babák első megjelenése Tohoku környékén, a kései Edo korra, azaz 1603-0868 között tehető. Nagy valószínűséggel szuvenír tárgyakként készítették őket az onsenekbe, forró fürdőkbe érkező vendégek számára. Kisebb-nagyobb, hengeres és gömb alakú lány figura létezik, van köztük szamuráj, de akár szerzetes is, illetve az készítésének idejére és helyére vonatkozó szimbolikus utalások is megjelennek a kokeshi baba díszítésében.
A megjelenésük óta eltelt több mint 150 évben népszerűségük egyre növekszik, mely többek között annak is köszönhető, hogy a babák szerencsét, és termékenységet hoznak a házhoz.
Kovács Rhewa Andrea